Kindteam

We stimuleren ouders in hun educatieve rol en bieden preventieve ondersteuning in de ontwikkeling van kinderen binnen de opvoeding. We laten ouders participeren in de samenleving en instellingen uit de leefomgeving van hun kind. Verder signaleren we wanneer er opvoed/gezinsproblemen aanwezig zijn en verwijzen het gezin door naar de (lokale) hulpverlening. We doen dat door het organiseren van groepsbijeenkomsten aan de hand van opvoedthema’s en hebben programma’s waarbij gezinnen thuis worden bezocht en ouders worden gestimuleerd om met hun kinderen te spelen, op een manier die aansluit op de programma’s van de voor- en vroegschool.

Stappenprogramma’s
Het Kindteam biedt diverse stappenprogramma’s aan. Deze programma’s zijn gezinsgericht, stimuleren de educatieve ontwikkeling en de interactie tussen ouder en kind. De vaardigheden van zowel ouder als kind worden vergroot. Het doel van de stappenprogramma’s is het bevorderen van een betere aansluiting op de bassischool. De medewerkers komen wekelijks of om de week bij de gezinnen thuis om met de stappenprogramma aan de slag te gaan.
- Voorstapje (Thuisprogramma voor kinderen in de leeftijd van 9 maanden t/m 12 maanden)
- Instapje (Thuisprogramma voor kinderen in de leeftijd van 1 tot 2 jaar)
- Tussenstapje (Thuisprogramma voor kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot 2,5 jaar)
- Opstapje (Thuisprogramma voor kinderen in de leeftijd van 2,5 jaar tot 4 jaar)