Sociale activering

Met het Centrum Vrijwilligerswerk Voorne aan Zee (kernen Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne) stimuleren en vergroten we de vrijwillige inzet en maatschappelijke participatie van bewoners. We vragen betrokkenheid voor het werk van maatschappelijke en sociale organisaties en streven om voor elkaar te zorgen en elkaar te ondersteunen in het dagelijks leven en bemiddelen tussen bewoners die zich vrijwillig willen inzetten en organisaties die op zoek zijn naar vrijwilligers. We ondersteunen, adviseren en begeleiden van vrijwilligers, organisaties, verenigingen en bewonersinitiatieven.

Centrum Vrijwilligerswerk
Vanuit het Centrum Vrijwilligerswerk stimuleren en ondersteunen we de vrijwillige inzet en maatschappelijke participatie van inwoners. We vragen betrokkenheid voor het werk van maatschappelijke organisaties en bemiddelen tussen bewoners die zich vrijwillig willen inzetten en organisaties die op zoek zijn naar vrijwilligers. We ondersteunen, adviseren en begeleiden vrijwilligers, organisaties, verenigingen en bewonersinitiatieven.

Maatjesproject
Naast de bemiddeling tussen vrijwilligers en organisaties worden er vanuit het Maatjesproject ook matches gemaakt tussen inwoners onderling. Een matchmaker koppelt een hulpvragende inwoner aan een andere inwoner die bereid is een uurtje vrij te maken om er voor een ander te zijn. Dat kan zijn voor een kop koffie, een wandeling of een ander uitje.

Fijnjetezien.nl
De digitale kant van het Centrum Vrijwilligerswerk en het Maatjesproject zijn ondergebracht op www.fijnjetezien.nl. Fijnjetezien.nl is een vrij toegankelijk sociaal platform van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne. Het platform draait om meedoen, het stimuleren van ontmoeting, er toe doen en wat voor elkaar betekenen.
Vanuit het Buurtteam activeren we inwoners om mee te doen als buurtverbinder aan www.fijnjetezien.nl. Buurtverbinders zijn enthousiaste inwoners die allen op een eigen manier een sleutelfiguur zijn in de buurt, wijk of gemeente. Samen met deze buurtverbinders organiseren we laagdrempelige bijeenkomsten voor ontmoeting.

Anja Hollanders
Nick van Straaten